“SAMEN GROEIEN in autisme” met het kind/ de jongere met autisme

(of een vermoeden van autisme) en zijn/haar netwerk.

SAMEN gaan we op weg,  SAMEN GROEIEN we verder in

de aanwezige mogelijkheden.  De begeleiding wordt dan ook

steeds op maat van het kind/ de jongere afgestemd, de ouders en externe partners.

IN MIJN PRAKTIJK WERK IK MET:

  • kinderen en jongeren met autisme of een vermoeden van autisme. 

We kunnen autisme coaching opstarten bij de persoon met autisme (of een vermoeden van). (zie verder)

  • ouders, partners,... van kinderen en jongeren met autisme of een vermoeden van autisme. 

Voor hen kan er autisme ondersteuning geboden worden. Dit kan door bv: meer zicht te geven op het autisme, 

verklaringen bieden voor bepaald gedrag, tips en tools aanreiken.

  • professionals die werken met een kind of jongere met autisme of een vermoeden van autisme.

Bijvoorbeeld: Wat is een autisme-vriendelijke aanpak binnen mijn eigen praktijk?

Beide vormen (autisme coaching en autisme ondersteuning) kunnen uiteraard ook gecombineerd worden.

 

IN MIJN PRAKTIJK VERTREK IK VANUIT:

de Autisme Centraal methodiek (TEACCH-aanpak), maar ook andere methodieken worden gebruikt om probleemstellingen

in kaart te brengen, hypotheses te formuleren en daar mee aan de slag te gaan. We kunnen o.a.werken rond:

  • Autistisch denken - autisme draait niet om gedrag.

De kern zit in het autistisch denken: de unieke manier van waarnemen en betekenis verlenen. 

Dit kan o.a. begeleiding zijn rond: het gezin en het kind/de jongere inzicht geven rond autisme (psycho-educatie) en/

of het verwerken van de diagnose autisme.

  • Basisrust - is een noodzaak en noodzakelijke voorwaarde om te leren en te groeien als mens.                                                   

Hierrond werken kan o.a. zijn: inzichten geven en werken rond basisrust, inzichten geven en werken rond hypo-en 

hyperresponsiviteit (prikkelverwerking), verminderen van angsten of piekergedachten

  • Concrete communicatie - Heel wat gedrag van mensen met autisme ontstaat vanuit een niet of anders begrijpen

 van de omgeving. Met concrete communicatie kunnen begeleiders die omgeving verhelderen. Concrete communicatie

is een voorwaarde bij het aanpassen van de omgeving en het aanleren van nieuwe inzichten of vaardigheden.

De meest autismevriendelijke communicatievormen zijn visueel, permanent en duidelijk.

Dit kan o.a. zijn: het verbeteren van de onderlinge communicatie, conflicten of problemen begrijpen en oplossen

  • Dubbelspoor - Mensen met autisme hebben nood aan omgevingsaanpassingen in de eerste plaats

én daarna ook aan ondersteuning bij het aanleren van vaardigheden.

Dit kan o.a. zijn: zelfredzaamheid stimuleren, hulp bieden bij het uitwerken van verduidelijking bv: stappenplannen,

dagschema’s…, ondersteuning bij het organiseren en plannen (bv. van huistaken,…), aanleren van vaardigheden (sociaal,

communicatie, …), vrijetijdsbesteding, inspelen op concrete moeilijkheden die zich voordoen op school, thuis,…

  • Eigenheid -  Mensen met autisme zijn meer dan hun diagnose. Dat betekent ook dat mensen met autisme begeleiden

maatwerk inhoudt: rekening houden met het kind/de jongere en niet enkel met zijn/haar autisme.

  • Functionaliteit - Dit houdt in dat we kijken naar wat het kind/de jongere met autisme zelf nodig heeft en wil.

We mikken op activiteiten en vaardigheden die inzetbaar zijn in verschillende situaties die ze tegenkomen in hun leven. 

Op die manier ervaren ze zelf het nut van begeleiding en kunnen ze verder openbloeien.

 

DE BEGELEIDING VANUIT MIJN PRAKTIJK IS:

  • Vraaggestuurd - De coaching haakt in op de noden van het kind/de jongere, de ouders, vanuit een gezamenlijke focus

met de betrokken partners. Soms is het direct duidelijk waar de nood ligt, soms is het samen zoeken en uitproberen.

We zoeken samen gericht naar de nood achter de vraag.

  • Oplossingsgericht - De coaching vertrekt vanuit de competenties van het betrokken kind /de betrokken jongere en

richt zich op mogelijkheden. Net zoals andere kinderen, verschillen ook kinderen en jongeren met autisme van elkaar. 

Iedereen heeft immers unieke sterke kanten en beperkingen, voorkeuren en interesses. We gaan samen van ‘klacht naar kracht.’

  • In partnerschap - De coaching start vanuit gelijkwaardigheid en steunt op gedeelde verantwoordelijkheid.

(samen met de ouders, maar bv ook met de school, de psychiater, de leerondersteuner,…)

  • Flexibel - De coaching is op maat: zowel in tijd, duur, vorm en inhoud.

Wat voor het ene kind werkt, is niet automatisch zinvol voor een ander. 

  • Volgens het olievlekprincipe - De coaching heeft een effect thuis, op de klasvloer,… en is duurzaam.