Ik ben Cindy D’ Hollander, leerkracht van opleiding (2001) en werkzaam als leerondersteuner

In onze werking ondersteunen we leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, 

leerkrachten op de klasvloer en schoolteams binnen het reguliere basis - en secundair

onderwijs. Zo werken we aan een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.

 

Daarnaast werk ik ook als autisme coach. Ik behaalde mijn getuigschrift postgraduaat 

autisme aan de Arteveldehogeschool in Gent in samenwerking met Autisme Centraal.

Daarnaast heb ik jaren ervaring in het begeleiden van kinderen en jongeren met autisme,

zowel professioneel alsook vanuit mijn eigen leefwereld.

Doorheen de jaren specialiseerde ik mij steeds meer in autistisch denken, onderwijs,

motivatie, oplossingsgericht werken, .. en blijf ik mij verder bijscholen en boeken lezen in

functie van de laatste nieuwe inzichten rond autisme. 

 

Autisme is immers een best complexe ontwikkelingsstoornis. Welke stoornis dat precies is en waar in de hersenen ze

zich voordoet, heeft de wetenschap nog niet kunnen ontcijferen. Wat we wel weten is dat mensen met autisme informatie

verwerken op een andere manier: veel rechtlijniger, minder intuïtief, meer absoluut en meer letterlijk.

Hun hersenen slagen er niet zo goed in om spontaan en supersnel betekenissen te vatten.

Omdat die in elke situatie weer anders kunnen zijn. De wereld zit immers vol dubbelzinnigheid.

bv: Soms betekent ‘later’ binnen enkele minuten, dan weer binnen tientallen jaren.

bv: Een opgestoken hand kan een begroeting betekenen, maar ook het bevel tot stoppen inhouden.

Niets heeft dus een vaste betekenis en dat is erg lastig te begrijpen voor mensen met autisme. 

Mensen met autisme begeleiden vraagt dus maatwerk. Maatwerk in functie van hun kwaliteit van leren én leven.

 

Ander opleidingen en vormingen die ik reeds volgde:

- Positieve psycho-educatie bij autisme  (A. Mertens - Autiscoop)

- Autisme en puberteit  (A. Mertens - Autiscoop)

- Autismespectrumstoornis - alles op een rijtje  (prof. H. Roeyers)

- Autisme en het voorspellende brein  (P. Vermeulen)

- Supervisie - autisme en het voorspellende brein  (P. Vermeulen)

- Inspirerend coachen  (Thomas More)

- UDL op school  (A. Mertens - Autiscoop)

- Autisme en stress  (A. Mertens - Autiscoop)

- Als autisme en onderwijs niet (lijken te) matchen  (A. Mertens - Autiscoop)

- Autisme en proprioceptie  (Huis Helder - S. Degrieck)

- Autismevriendelijke regels en afspraken binnen het gezin (K. Vanroy)